Yes, er zijn steeds minder restricties en op vakantie gaan is weer mogelijk! Inmiddels is juni ook alweer van start en daarmee het vakantieseizoen. Grote kans dat jij binnenkort ook op vakantie gaat. Heerlijk genieten op het strand in Spanje, cultuur snuiven in Rome, de Mount Everest beklimmen etc.  Al deze vakanties hebben 1 ding gemeen, je bent weg van huis. Hierdoor ben je (gedeeltelijk) weg van je verantwoordelijkheden en je kan even helemaal tot rust komen. De meeste mensen hebben dan ook geen zin om zich op vakantie bezig te houden met het bijhouden van een voedingsapp, om te bekijken hoeveel kCal, koolhydraten, vetten en eiwitten ze binnen krijgen. Dit is begrijpelijk, toch hebben we lange termijn doelstellingen waar we naartoe aan het werken zijn. Daarom geven we je in dit blog een aantal tips om te genieten tijdens je vakantie zonder je doelstellingen uit het oog te verliezen.

Eten op vakantie

In ons blog “3 mythes over het metabolismewordt in het kort de energiebalans uitgelegd. Ook op vakantie is (net zoals hier) uiteindelijk de energiebalans leidend in het aankomen of afvallen van lichaamsgewicht. Wanneer je doel is om lichaamsgewicht te verliezen en je op vakantie meer kCal inneemt dan je verbrand, zal je dus aankomen op je vakantie.

Zoals hierboven benoemd heeft natuurlijk niet iedereen zin om op zijn/haar vakantie met een voedingsapp alles bij te houden wat hij/zij eet. Wanneer je hier geen probleem mee hebt en dit niet gaat zorgen voor stress, raden wij je aan om je voeding toch bij te houden. Uiteindelijk heb je met of zonder vakantie, wel een doel waar je naartoe wilt werken. Je behaalde progressie wil je ook niet in +/- 2 weken weggooien.

Voedingskeuzes tijdens een all-inclusive vakantie

Een voorbeeld scenario: Je verblijft in een luxe all-inclusive hotel aan de kust van Spanje. Hier kun je elke ochtend, middag en avond bij het buffet zoveel eten als je wilt. Je ontbijt met een lekkere wafel, een bakje yoghurt met noten, een eitje en 2 glazen sinaasappelsap. Hierna ga je de stad in en vind je een tentje die echte Spaanse churros verkoopt. Je besluit er 3 te eten als tussendoortje, want je wilt graag een keer echte Spaanse churros hebben geproefd. Na het bezoek aan de stad kom je terug bij het hotel en ga je naar het buffet waar de lunch klaarstaat. Hier eet je een salade met kip en dressing. Hiernaast drink je nog een glas sinaasappelsap. Na de lunch ga je aan het zwembad liggen en bestel je een kleine bittergarnituur, je besluit maar 10 stuks te bestellen. Vervolgens neem je een duik en voordat je het weet is het alweer tijd voor diner. Het diner bestaat weer uit een buffet en je besluit te beginnen met een bordje met 2 empanadas met gehakt, als hoofdgerecht eet je een paella met chorizo, hierna zit je vol dus besluit je het nagerecht over te slaan.

Ervan uitgaande dat je de rest van de dag niks meer eet zit je deze dag op +/- 3488 kCal. Vrijwel ieder persoon zal met deze hoeveelheid kCal in combinatie met het beschreven activiteitsniveau aankomen in gewicht.

Houd je doelen in gedachten tijdens je vakantie

Wil je dus genieten op je vakantie maar toch niet jezelf hinderen in je pad naar je doel? Dan moet je slimmere keuzes maken in je voeding. In het voorbeeld hierboven zorgen bijvoorbeeld de 2 empanadas al voor net iets meer dan 500 kCal. Dit soort dingen weglaten uit je voeding, vervangen door andere voeding of zelfs de keuze maken om er 1 in plaats van 2 te eten kan al een groot verschil maken in de verandering van je lichaamssamenstelling. Deze kleine keuzes gaan op de lange termijn een groot verschil maken.

Alcohol op vakantie

Alcohol bevat 7 kCal per gram. Een biertje (250 ml) bevat 10 gram alcohol. (ongeveer 12 ml)  Dit komt neer op 70 kCal aan alcohol in een biertje. De rest van het biertje bevat ongeveer 45 kCal. Dit komt neer op 115 kCal per biertje.

Ik zou je sterk afraden om te proberen je biertjes te gaan tracken. Het laatste wat je tegen jezelf wilt zeggen wanneer je op je 4de biertje zit is: “shit, ik zit op mijn calorieën doel van de dag. Ik wil eigenlijk wel nog een glaasje maar ik laat de rest wel staan.”

Probeer wel te onthouden dat je alleen met de voeding in het voorbeeld al in een calorie overschot zat. Mocht je nog alcohol willen nuttigen, dan wordt dit overschot alsmaar groter.

Drink je echt alleen omdat je “tipsy” wilt worden? Dan kan je het beste gaan voor shotjes. Deze bevatten het minste kCal per gram alcohol.

Hieronder vindt je een lijst met verschillende soorten alcohol met de kCal erbij.

Bewuste alcohol keuzes

WIJN

Per glas (150 ml):
Zoete witte wijn: 144 kcal
Droge witte wijn: 101 kcal
Rode wijn: 123 kcal
Rosé wijn: 107 kcal

CHAMPAGNE OF MOUSSEREND

Per glas (85 ml):
Champagne: 57 kcal
Prosecco: 50 kcal

WHISKY

Per glas (35 ml):
Whisky: 85 kcal

BIER

Per glas (250 ml):
Gewoon bier, pils: 110 kcal
Bier, oud bruin: 90 kcal
Speciaalbier, zoals een La Chouffe: 241 kcal

STERKE DRANK

Per glas (35 ml):
Wodka: 86 kcal
Rum: 80 kcal
Gin: 70 kcal
Likeuren, zoals Cointreau: 188 kcal

COCKTAILS

Margarita: 280 kcal
Caipirinha: 236 kcal
Gin-Tonic: 168 kcal
Manhattan: 164 kcal
Whisky sour: 122 kcal

Kortom: drinken is niet erg maar geniet met mate!

Bewegen op vakantie

Tot slot is het slim om ook op je vakantie genoeg dagelijkse beweging te krijgen. Dit betekent niet dat je op elke vakantie je google maps erbij moet pakken om de dichtstbijzijnde sportschool op te zoeken, om deze vervolgens volledig af te breken. Dit betekent wel dat je ervoor wilt waken dat je niet heel de dag alleen bij het zwembad ligt maar ook dingen gaat doen als zwemmen, door de stad lopen, de bergen in gaan etc. de meeste hotels hebben tegenwoordig ook een klein sportzaaltje met wat kracht/cardio apparatuur erin. Wanneer je van plan bent hier op de loopband te gaan staan vraag jezelf dan af of het niet mooier is om deze wandeling gewoon buiten te maken om zo te kunnen genieten van je vakantie terwijl je je doelen wel in zicht houd.

Kies bewust en geniet van je vakantie

Wat wij je willen meegeven is dat je zeer zeker moet genieten op vakantie, maar probeer niet volledig los te slaan qua voeding en drank. Houd zicht op je doelen, daar ben je jezelf na je vakantie alleen maar dankbaar voor. Ook op dit punt begeleiden wij onze leden. Heb jij ook meer hulp of sturing nodig? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, of maak een afspraak voor een gratis personal training try out sessie. Onze trainers voorzien jou van de beste tips en tools.

Auteur: Zahir van Eck

Bron: Gall

 

Leave A Comment