Leuk hoor die decemberfeestmaand, maar hoe doe je dat: op gewicht blijven in december? De feestdagen staan vaak volgepland met etentjes, heel veel en vaak slecht eten. Sinterklaas zorgt, ver voor hij ons land bezoekt, voor pepernoten, kruidnoten, speculaas en chocoladeletters. Zodra hij met zijn stoomboot wegvaart, kun je jezelf zonder moeite volstoppen met kerstkransjes en ander lekkers. Je keukenkastjes puilen misschien wel uit van al deze te lekkere dingen. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je met al die lekkernijen op gewicht blijft? Af en toe iets lekkers is helemaal niet erg, maar hoe houd je het binnen de perken? Wij hebben een aantal punten voor je op een rij gezet. Hiermee lukt op gewicht blijven in december sowieso!

Tips om op gewicht blijven in december

Alleen met Kerst ‘alle remmen los’

Heb je alleen tijdens eerste en tweede Kerstdag uitjes gepland staan welke gepaard gaan met veel eten? Dan kun je met jezelf afspreken om alle dagen voor en na de Kerst niet te snoepen en de teugels tijdens de Kerstdagen te laten vieren. Van twee dagen wat meer eten groei je niet zomaar meerdere kilo’s.

De paar pondjes die er misschien wel aankomen, raak je in januari snel weer kwijt. Mits je wel stopt met snoepen natuurlijk.

Is jouw december iets meer gevuld dan alleen tijden de Kerst zelf? Dan kun je alsnog op gewicht blijven wanneer je de volgende tips opvolgt.

Plan je cheat momenten

Als het goed is weet je al geruime tijd wanneer jij etentjes en andere sociale activiteiten hebt. Probeer je uitjes tot maximaal twee per week te plannen. Let tijdens deze etentjes wel op wat je eet, dus niet alle keren voor- hoofd- en nagerecht, maar alleen een hoofdgerecht of soms een voorgerecht of toetje erbij.

Kerst

Haal geen verleidingen in huis

Jezelf beheersen is veel makkelijker als je niets lekkers (slechts) in huis hebt. De verleiding is al snel groot wanneer er bijv. chocola in de keukenla ligt te wachten. De beste tip is daarom, koop het niet! Dan hoef je ook niet tegen de verleiding van al het lekkers te vechten.

Portiecontrole om op gewicht blijven in december

Zijn jouw ogen vaak groter dan je maag? Dan is portiecontrole een goede tip om toe te passen. Ga je uiteten? Kies dan bijvoorbeeld voor een kleine of lichte maaltijd. Wil je per se een 3-gangenmenu? Spreek dan met jezelf af dat het echt niet erg is als je niet je hele bord leeg eet. Of spreek met je buurman/buurvrouw af om een voorafje/toetje te delen, je hebt dan een stok achter de deur om niet alles zelf te verorberen.

Gezond Kerstdiner

Wie zegt er dat een gezond Kerstdiner niet net zo leuk kan zijn als een ‘ongezond’ Kerstdiner? Het internet staat vol met leuke, lekkere, gezellige en bovenal gezonde recepten. Begin op tijd met de zoektocht naar jouw ideale Kerstmenu, zodat je zonder stress een gezonde variant op tafel kunt zetten.

Met een (deels)gezond Kerstdiner is je schuldgevoel na afloop vele malen kleiner of zelfs niet aanwezig.

Keuzes

Grote kans dat jij ook dit jaar weer met Kerst gaat gourmetten, lekker makkelijk en voor ieder wat wils. Hoe kun je er voor zorgen dat je ‘bewust’ gourmet? Maak keuzes! Laat sauzen weg, of kies i.p.v. pindasaus voor ketchup. Rode sauzen zijn stukken minder slecht voor je. Eet je vlees? Zorg er dan voor dat je niet alleen je blik richt op de vleesschotel die je in je pannetje wilt gaan bakken. Kies juist ook voor gezonde(re) afwisseling met vlees en groente.

Eet rustig

Wees bewust van wat je eet, als je minder gehaast eet, zul je veel sneller signalen van je lichaam door hebben. Wanneer je rustig eet, eet je vaak ook minder grote porties en heb je eerder door dat je maag/buik vol zitten.

Steun

Denk je na het lezen van al het bovenstaande ‘leuk hoor al die tips, maar alsnog vertrouw ik mijzelf niet’, zoek dan iemand die op je kan letten. Woon je samen? Vraag of je partner jouw stok achter de deur wil zijn en je wilt waarschuwen voor de gevolgen wanneer jij weer naar die lonkende keukenla grijpt. Niet altijd leuk om kritiek te ontvangen, maar wel erg effectief!

Sporten

Zorg voor voldoende beweging! Dit is altijd belangrijk, maar in een feestmaand met veel lekkers, is dit misschien nog wel belangrijker. Skip dus geen trainingen tijdens de ‘normale’ dagen in de decembermaand. Spreek af dat je na het Kerstontbijt, Kerstlunch of Kerstontbijt een rondje gaat lopen. Altijd fijn om de benen te strekken en uren lang op eenzelfde plek zitten, daar wordt niemand blij van. Veel sportscholen zijn ook met Kerst geopend, dus niet sporten of bewegen is geen excuus.

Sporten gaat jou helpen op gewicht blijven in december.

Geniet

De feestdagen blijven een fijn moment van samenzijn. Om dan continu krampachtig met je voeding bezig te zijn is voor jezelf en voor je omgeving niet fijn. Dus bedenk van te voren hoe jij de feestdagen door wilt komen en spreek met jezelf af dat je ook gaat genieten van deze dagen op jouw eigen manier!

Is het helaas toch niet gelukt om jezelf aan bovenstaande tools te houden? Dan is januari de perfecte maand voor goede voornemens om de overtollige decemberkilo’s er af te sporten!

Alvast hele gezellige (Kerst)dagen tijdens deze decemberfeestmaand!

Leave A Comment